سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش نگاه داشته شده، مانند چراغ سرپوشیده است . [امام صادق علیه السلام]
>>جعفری ( جمعه 89/10/24 :: ساعت 11:37 عصر)

ما بعنوان یک انسان که در بین ادیان الهی، دین مبین اسلام و مذهب حقه تشیع را انتخاب کرده‌ایم، در قبال پذیرش این دین مبین الهی، دارای وظایف و اعمالی هستیم که سعادت و رستگاری ما را تضمین می‌کند و ترک و پشت کردن به وظایف موجب عذاب و عقاب می‌شود چنانکه تاریخ، این امر را به اثبات رسانیده است  .

فلسفه تحریم گوشت خوک در آیات قرآن

 

ای جوانان عزیز و آینده‌سازان جامعه اسلامی، اگر با هم صفحه صفحه‌ی کتاب هدایت بشر و گنجینه بزرگ معارف الهی و نعمتی کامل را ورق بزنیم، نگاهمان به نسخه‌های اعجازبخش و انسان‌سازی که سرشار از مطالب مورد نیاز انسانها در زمینه‌های مختلف است می‌افتد  .

در این باره قرآن کریم می فرماید: « فلینظرالانسان الی طعامه » [1] که اشاره به اهمیت بهداشت مواد غذایی در جنبه‌های روانی و جسمانی آن دارد و در سوره بقره آیه 173 درباره گوشت خوک می‌خوانیم  :

« انما حرّم علیکم المیته و الدم و لحم الخنزیر و اهل به لغیر الله   »

در شان نزول آیه اقوالی گفتند و از جمله اقوال اینکه: حضرت مسیح (ع) در راهی با گروهی از یهودیان گفتگو کرد، آنان به او گفتند: ای ساحره و به مادر او نسبت زشت دادند و حضرت آنان را نفرین کرد و خداوند آنان را به شکل خوک در آورد  .

خداوند متعال علاوه بر این سوره، در آیه 3 سوره مائده، آیه 145 سوره انعام، آیه 125 سوره نحل، بر تحریم گوشت خوک اشاره نموده است  .

علاوه بر آیاتی که درباره تحریم گوشت خوک بیان شد خداوند در آیه‌ای اشاره به یهودیان لجوج و متعصب که قلب آنان مالامال از رذائل اخلاقی نسبت به پیامبران بود، آنان را جاندارانی نامیده که بر اثر عناد و خبائث ذاتی چهره انسانی خود را از دست داده و خداوند آنان را به شکل و حقیقت خوک مسخ ( چهره شان را تغییر داد ) نموده است. و آیه 60 سوره مائده به این مطلب اشاره دارد  :

 

« بگو : آیا شما را از کسانی که موقعیت و پاداششان نزد خدا بدتر از این است باخبر کنم؟ کسانی که خداوند آنها را از رحمت خود دور ساخته، و مورد خشم قرار داده ( و مسخ کرده ) و از آنها، میمونها و خوک‌هایی قرار داده است. و پرستش بت کرده اند، موقعیت و محل آنها بدتر است، و از راه راست، گمراه‌ترند  . »

فلسفه تحریم گوشت خوک در روایات   :

ائمه معصومین علیهم السلام ابلاغ کننده احکام الهی، امام و رحمت و در متابعت از قرآن و در عمل به دستورات آن سرمشقی نیکو برای جهانیان بوده و کردارشان گواهی درستی گفتارشان است.در این زمینه روایات بسیاری از پیشوایان به ما رسیده که به حدیثی از امام رضا (ع) در این مورد اشاره می‌کنیم   :

آن حضرت (ع) می‌فرماید: حکمت خلقت خوک آن بود که این حیوان زشت‌روی با صفاتی پست و ناپسند عبرتی باشد برای مردم که خدا قادر است و در صورت نافرمانی و سرپیچی آنها، آنان را به شکل این حیوان تغییر صورت می‌دهد   .

صاحب تفسیر المنار در ذیل آیه « ما من دابه فی الارض و لا طائر یطیر بجناحیه الا امم امثالکم » [2] می‌فرماید: هر انسانی دارای صفاتی است از جمله آن صفات، صفت خوک است و از جمله صفات خوک آن که همیشه به غذای کهنه و گندیده علاقه‌مند است و از غذای تازه و پاکیزه نفرت دارد  .

فلسفه تحریم گوشت خوک در احکام اسلامی   :

در شرع از این حیوان با نام خنزیر که جمع آن خنازیر است یاد می‌شود و نام یکی از پلیدترین حیوانات در شرع اسلام است و خداوند مسلمانان را از این حیوان بر حذر و آن را نجس و حرام گوشت می‌داند  .

فقهای امامیه در کُتب فقهی خود به موضوع خوک پرداخته و احکام شرعی متعلق به آن را آورده‌اند به عنوان نمونه  :

1 ـ نجاست خنزیر ؛ فقهای امامیه 10 چیز را نجس‌العین و نجس بالذات شمرده‌اند که این مجموعه به هیچ وجه قابل تطهیر نبوده و خود منشا و مولد نجاسات دیگر نیز هستند  .

2 ـ حیوان حرام گوشت نظیر شیر و گرگ را می‌توان با تذکیه و ذبح شرعی پاک نمود. البته گوشت آنان همچنان حرام است لیکن با تذکیه از نجاست بیرون آمده و از پوست آنان می‌توان استفاده کرد. بخلاف خوک که نجاستش ذاتی است  .

3 ـ بودن هر بخش از بدن خوک در لباس یا بدن نمازگذار باعث باطل شدن نمازش می‌شود  .

4 ـ کسب و تجارت با خوک حرام است. بنا به دلالت فرموده پیامبر اعظم (ص) « ان الله اذا حرم شیئا حرم ثمنه » یعنی اینکه خداوند هرگاه چیزی را حرام کرده پول و در آمد آن را هم حرام کرده است. یعنی معامله حرام و نامشروع است و غیر موارد.

جانور شناسی خوک :

خوک از نظر جانور شناسی، پستاندار سم شکافته‌ای است که تیره سویدای آن دارای پوزه دراز و متحرک است و بدن سنگین و اندامهای نسبتاً کوتاه و پوستی کلفت و پوشیده از موههای خشن دارد و جنس نر آن را گراز خوانند که در قرن 16 میلادی اسپانیائیها این حیوان را به امریکا بردند. جالب اینکه خوک حتی نزد اروپائیان که بیشتر از گوشت آن استفاده می‌کنند سنبل بی‌غیرتی است. خوک در امور جنسی فوق‌العاده بی‌تفاوت و لاابالی است و علاوه بر تاثیر غذا در روحیات، که از نظر علم ثابت است، تاثیر این غذا در خصوص لاابالی در مسائل جنسی مشهود است.

فلسفه تحریم گوشت خوک در ادیان :

در کتاب قاموس مقدس چنین آمده است: که در شریعت موسی حرمت گوشت خوک اعلام شده و در اناجیل فعلی هم گنهکاران به خوک تشبیه شده‌اند و پطرس حواری می‌گوید: طبیعت این حیوان ناپاک را که همواره به مدفوع خود رجوع می‌کرد را به گنهکاران تشبیه کرده است. همچنین در صحیفه اشعیا خوردن گوشت خوک در ضمن افعال ناهنجار و کردارهای شریرانه یهود محسوب گشته است.

خوردن گوشت خوک از نظر بهداشت :

خوانندگان و جوانان گرامی: انسانها در مسیر زندگانی روزمره جهت حفظ سلامت و بهداشت یکسری ضابطه‌ها و اصولی را رعایت می‌کنند، تا از بدنی سالم برخوردار باشند. لذا باید این مطلب را دانست که گوشت خوک از نظر بهداشتی دارای میکروبهای بسیار است که به برخی از آنها اشاره می‌نماییم :

1ـ کرم تیناسلیرم ، که در معده از کیست بیرون می‌آید و تولید بیماری می‌کند و این بیماری در کشورهای غیر اسلامی بسیار شیوع دارد.

2 ـ میکروب برتولیسم ، کرم کدو که در بدن ایجاد مسمومیت می‌کند.

3 ـ کرم تریشین که دارای زاد و ولد بسیار است و گلبولهای سرخ را از بین می‌برد و از جمله عوارض آن شخص را دچار کمخونی ، التهابات عضلانی ، اسهال ، دردهای رماتیسمی و کشش اعصاب و غیره به سوی مرگ می‌کشاند.

4 ـ تب مالت و وتریکنیور و ...

پاسخ به یک سوال :

با این فرض که با وسائل بهداشتی، گوشت خوک در حرارت زیاد، انگلهای مزبور بکلی از بین می‌رود و زیانش مرتفع می‌شود، پس خوردن آن مانعی ندارد؟

جواب: زیان گوشت خوک قابل انکار نیست. بعلت اینکه گوشت هر حیوانی دارای صفات آن حیوان است و از طریق غده‌ها و تراوش آنها ( هورمونها )در اخلاق کسانی که از آن تغذیه می‌کنند ، اثر می‌گذارد و می‌توان صفت بی‌بندوباری جنسی و بی‌اعتنایی به مسائل ناموسی و غیره را از خصائص بارز این حیوان که به خورنده آن منتقل می‌شود، را نام برد و می توان به بی‌بندوباری شدید جنسی در غرب که یکی از علل عمده‌اش، تغذیه گوشت این حیوان آلوده باشد، اشاره نمود.توجه :

انسانهای عاقل و خردمند همیشه سعی بر این دارند که در مسیر زندگانی خویش، کارها و اهدافی را انجام دهند که سرافرازی و موفقیت آنان را به همراه داشته باشد. طبق آنچه بیان شد، خوردن گوشت خوک برای انسانها ضرر دارد و لذا شرع مقدس اسلام هر چیزی را که برای انسان ضرر دارد حرام و ممنوع کرده و ما را تشویق به ترک آن کرده که موجب سعادت و رستگاری ما در دنیا و آخرت می‌شود. تفکر و تحقیق در دین و عاقبت‌اندیشی در اعمال و کردار مخصوصاً برای جوانان عزیزمان در طی مراحل زندگانی، از جمله رموز پیروزی و سربلندی است.

نویسنده : بنیامین شیرخانی

 


  نوشته های دیگران ()
 
فهرست ها
 RSS 
خانه
ارتباط با من
درباره من
پارسی بلاگ

بازدید امروز: 0
بازدید دیروز:  30
مجموع بازدیدها:  173168