سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در ادب نفست این بس که واگذارى ، آنچه را از جز خود ناپسند شمارى . [نهج البلاغه]
>>جعفری ( پنج شنبه 90/10/22 :: ساعت 7:58 عصر)

دشواربودن دیندارى در زمان غیبت امام .

ـ پـیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله به اصحابش فرمود: شمااصحاب من هستید و برادران من مردمانى هـستند در آخر الزمان که مرا ندیده اند اما ایمان آورده اند براى هر کدامشان , پایدارى در دین از به دست خرد کردن خار مغیلان در شب تیره سخت تر است یا همچون کسى است که اخگر شوره گز را در کـف نـگـه داردایـنـان چراغهاى تابان در دل تاریکى اند خداوند آنان را از هر فتنه غبارآلود و شبگون نجات مى بخشد.
ـ پـس از شـمـا مـردمـى خـواهند آمد که یکى از آنان اجر و پاداش پنجاه نفر از شما را دارد عرض کـردند: اى پیامبر خدا! ما در بدر واحد و حنین با شما بودیم و قرآن در میان ما نازل شد؟  فرمود: اگر آنچه بر سر ایشان مى آید به سر شما بیاید, مانند آنان صبر وشکیبایى نمى کنید.
ـ امـام صـادق عـلیه السلام صاحب این امر (امامت ) غیبتى دارد که در آن روزگار دیندار همانند کـسى است که خار مغیلان را بادست خویش خرد کند امام سپس , اندکى خاموش ماند و آن گاه فرمود: صاحب این امر را غیبتى است , پس باید که بنده از خدابترسد و به دین خویش چنگ آویزد.
ـ امـام سـجاد علیه السلام هر که در روزگار غیبت قائم ما, بر ولایت ما استوار ماند خداوند پاداش هزار شهید به مانند شهیدان بدر و احد وى را عطا فرماید.
ـ پـیـامبر خدا صلى اللّه علیه و آله سوگند به آن که به حق مرا نوید دهنده برانگیخت , آنان که در روزگار غیبت او بر اعتقاد به اواستوار مانند از کبریت احمر کمیاب تراند.

دعا در زمان غیبت امام علیه السلام 

عـبـداللّه بـن سـنـان : مـن و پـدرم به حضورابوعبداللّه علیه السلام رسیدیم , آن حضرت فرمود: چـگـونـه ایـد شـمـا اگـر به روزى درافتید که نه امامى رهنما ببینید و نه نشانه اى نمایان ؟
 از آن سـرگشتگى کسى رهایى نیابد مگر آن که دعاى غریق را بخواند پدرم گفت : به خدا سوگند که این بلاست فدایت شوم , در آن هنگام چه کنیم ؟
فرمود: هرگاه چنین روزگارى آمد و امام زمان را ندیدى به آنچه در دست دارید (دین ) چنگ آویزیدتا امر برایتان آشکار شود.
ـ امـام صادق علیه السلام خطاب به ابن سنان : بزودى در شبهه اى خواهید افتاد و بدون نشانه اى نـمایان وامامى رهنما خواهید مانداز این شبهه رهایى نیابد مگر آن کس که دعاى غریق را بخواند عـرض کـردم : دعـاى غـریـق چـگـونـه اسـت ؟
فرمود: مى گویى : خدایا!بخشایشگرا! مهربانا! اى دگرگونساز دلها! دل مرا بر دینت استوار گردان عرض کردم اى دگرگون ساز دلها و اندیشه هـا ! دل مـرا بـردیـنـت اسـتـوار گـردان فـرمود: البته خداى عزوجل دگرگون کننده دلها و اندیشه هاست اما تو همان بگو که من مى گویم : اى دیگرگونساز دلها! دل مرا بر دینت استوار ساز.                                                 

امـام عـلـى عـلـیـه الـسلام در انتظار فرج و گشایش باشید و از رحمت خدا نومید مشوید, زیرا محبوبترین کارها نزد خداوند عزوجل انتظار فرج است .
امام سجاد علیه السلام انتظار فرج خود ازبزرگترین گشایش هاست .
امام کاظم علیه السلام انتظار فرج نشانه فرج و گشایش است .
 پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله صبورانه در انتظار فرج بودن عبادت است .
امـام صـادق عـلـیـه السلام پارسایى , پاکدامنى , درستى و صبورانه در انتظار فرج بودن جز دین امامان است .


انتظار فرج برترین عبادت است

ـ پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله برترین کارهاى امت من انتظار فرج و گشایش خداوند است .
ـ بالاترین اعمال امت من این است که در انتظار فرج و گشایش از سوى خدا باشند.
ـ برترین عبادت انتظار فرج است .
ـ امام على علیه السلام بهترین عبادت مؤمن انتظار کشیدن فرج خداوند است .
ـ امـام صادق علیه السلام کسى که منتظر و چشم به راه دوازدهمین (امام ) باشد مانند کسى است که با شمشیر آخته از پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله دفاع مى کند.
ـ هر که در حال انتظار این امر (ظهور قائم ) بمیرد همچون کسى است که با قائم درخیمه او باشد, نه , بلکه به مانند کسى است که در کنار پیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله شمشیر زند.

ظهور قائم علیه السلام پس از نومیدى مردم

ـ امـام صـادق علیه السلام به خدا قسم این امر(ظهور) به سراغتان نیاید مگر پس از آن که به کلى نومید شوید, نه به خدا, مگر پس از آن که (سره و ناسره شما) از هم باز شناخته شود.
ـ به خدا سوگند که آنچه چشم به راهش هستید فرا نرسد مگر پس از نومیدى .
ـ امام رضا علیه السلام همانا فرج و گشایش پس از نومیدى مى آید.

تعیین کنندگان وقت ظهور دروغگویند

ـ امـام بـاقـر عـلـیه السلام ـ در پاسخ به این پرسش فضیل که آیا زمان ظهور تعیین شده است ؟فرمود: وقت گذاران دروغ گفته اند, وقت گذاران دروغ
گفته اند, وقت گذاران دروغ گفته اند.
ـ امام صادق علیه السلام وقت گذاران دروغگویند ما درگذشته زمان تعیین نکرده ایم و در آینده نیز زمان تعیین نمى کنیم .
ـ هر کس براى تو زمان تعیین کرد بى مهابا او را دروغزن شمار, زیرا ما براى هیچ کس زمان تعیین نمى کنیم .

علت غیبت

ـ امام صادق علیه السلام ـ در پاسخ به پرسش ازعلت غیبت فرمود : به علتى که اجازه نداریم آن را براى شما فاش سازیم .
عـرض کـردم : پس فایده و حکمت غیبت او چیست ؟
فرمود: حکمت غیبت او همان حکمت غیبت حـجـتـهاى الهى پیش ازاوست حکمت آن فقط پس از ظهور او معلوم خواهد شد غیبت امرى از خداست و رازى از رازهاى خدا و غیبى از غیب خدا وقتى دانستیم که خداوند عزوجل حکیم است تصدیق مى کنیم که همه کارهاى او از روى حکمت است هر چند راز حکیمانه بودن آنها بر ما معلوم نباشد.
خداوند بزرگ مى فرماید: اى آنان که ایمان آورده اید! از چیرهایى نپرسید که اگر معلومتان شود شما را ناخوش آید.
امام زمان عج هـیچ یک از پدران من نبود مگر آن که بیعت خودکامه زمان خویش را به گردن داشت اما من آن گاه که قیام کنم بیعت هیچ خودکامه اى را به گردن ندارم .
ـ امـام رضـا علیه السلام: گویى شیعیان را مى بینم که در روزگار از دست دادن سومین فرزند از نـسـل مـن در پـى یـافتن آسایش بر مى آیند اما نمى یابند عرض کردم : چرا, اى فرزندرسول خدا؟
فـرمود: چون امامشان از دیدگان آنها غایب مى شود عرض کردم : چرا؟
فرمود: براى آن که هرگاه شمشیر برکشد بیعت احدى را به گردن نداشته باشد.
ـ پـیـامـبر خدا صلى اللّه علیه و آله :آن کودک را لاجرم غیبتى باید .عرض شد: چرا اى پیامبر خدا؟
فرمود: بیم کشته شدن مى رود.
ـ امـام صـادق عـلـیه السلام قائم علیه السلام هرگز ظهور نکند تا آنگاه که امانتهاى خداى تعالى بـیـرون آیـند (یعنى مؤمنان از صلب کافران ) پس هرگاه آنان بیرون آمدند قائم بر دشمنان خدا چیره مى شود و آنها را مى کشد.
ـ ابـراهیم کرخى : من یا مردى دیگر از امام صادق علیه السلام پرسیدیم : آیا على علیه السلام درباره دیـن خـداونـد بـا قـدرت وقاطعیت رفتار نمى کرد؟
فرمود: چرا عرض شد: پس چرا بر آن گروه دشمنان پیروز گشت اما آنان را از بین نبرد؟
چه چیز او رااز این کار باز داشت ؟
فـرمود: آیه اى در کتاب خداى عزوجل که ((اگر از یکدیگر جدا مى بودند هر آینه ما کافران آنان را عذابى دردناک مى چشاندیم )) همانا خداوند را مؤمنانى بود به امانت سپرده در پشت گروهى کافر و مـنـافـق و على علیه السلام پدران را نکشت تا آن امانتها (از پشت و صلب آنان ) بیرون آیند چون امـانـتـها بیرون آمدند بر آنان چیره گشت و کشت قائم ما خاندان نیز چنین است اوهرگز ظهور نخواهد کرد تا آن که امانتهاى خداى عزوجل آشکار شوند و هرگاه آشکار شدند (بر دشمنان خدا) چیره مى شود وآنان را مى کشد.
ـ امام کاظم علیه السلام اگر در میان شما به تعداد اهل بدر وجود داشت قائم ما قیام مى کرد.
ـ امـام صـادق عـلـیـه السلام این کار (قیام قائم علیه السلام ) رخ نخواهد داد تا آن که هر گروه و دسـتـه اى حـکـومـت بـر مـردم را بـه دسـت گـیرد تا کسى نگوید اگر حاکم مى شدیم عدالت رامى گستراندیم بعد از این , قائم حق و عدل گستر قیام مى کند.

بهره گیرى مردم از امام در زمان غیبت

ـ پـیـامـبـر خـدا صـلـى اللّه عـلـیه و آله ـ در پاسخ به این سؤال که :آیا شیعه در زمان غیبت قائم عـلـیه السلام از وجود او بهره مند مى شود؟
فرمود : آرى , سوگند به آن که مرا به پیامبرى برانگیخت از وجوداو بهره مند مى شوند و در روزگار غیبتش از نور ولایت او پرتو مى گیرند همچنان که مردم از خورشید نهان در پس ابر, بهره مندمى شوند.
ـ سـلـیـمـان بـن مهران اعمش از امام صادق علیه السلام: تا قیام قیامت زمین از حجت خدا خالى نـمـى مـانـد و اگـر چـنـیـن نبود خداوندپرستش نمى شد سلیمان مى گوید: به حضرت صادق علیه السلام عرض کردم : مردم چگونه از حجت غایب پنهان بهره مندمى شوند؟
فرمود: همچنان که از خورشید پس ابر بهره مند مى شوند.
ـ امام مهدى علیه السلام: چگونگى بهره مند شدن از من در روزگار غیبتم همچون بهره مند شدن از خـورشید است , آن گاه که در پس ابر از دیدگان پنهان شود من مایه امنیت زمینیانم همچنان که ستارگان مایه امنیت آسمانیان هستند.

نشانه هاى ظهور

ـ امـام على علیه السلام آن گاه که خطیب به هلاکت درافتد و امام عصر از دیدگان پنهان شود و دلـهـایى شاداب و دلهایى دیگر فسرده گردد, آرزومندان نابود شوند و از هم فروپاشند و مؤمنان باقى مانند که شمارشان اندک است , سیصد نفر یا بیشتر در رکاب این مؤمنان دسته اى مى جنگند که روز بدر در کنارپیامبر خدا صلى اللّه علیه و آله جنگیدند و کشته نشدند و نمردند.
ـ به خدا قسم , به خدا قسم آن کس را که انتظارش مى کشید نبینید مگر آن گاه که نتوانید خدا را بـخـوانید جز با اشاره دست و ابروى خود و از زمین چیزى در اختیار نداشته باشید جز همان جاى گامهاى خود و جنگ افزارتان بر پشتهایتان باشد در آن روز مرا یارى نرساند مگر خداوند به وسیله فرشتگان خود و کسانى که ایمان را در دلشان نهاده است .
ـ امـام مـهـدى علیه السلام ـ در پاسخ این پرسش على بن مهزیار که سرورم ! این امر (ظهور) کى خواهد بود؟
ـ فرمود: هرگاه راه مکه بر شما بسته شود.
در هنگام ظهور

ـ امام على علیه السلام هرگاه آواز دهنده اى ازآسمان آواز برآورد که همانا حق در میان خاندان مـحـمد است، در آن هنگام مهدى بر سر زبانهاى مردم مى افتد و جام محبت اورا سر مى کشند و جز یاد و نام او بر زبان ندارند.
ـ امام باقر علیه السلام هرگاه زمان ما فرا رسد و مهدى علیه السلام ما بیاید شیعه ما از شیر دلیرتر و از سر نیزه برنده تر خواهد بود دشمن ما را پایمال مى کند و بر چهره اش سیلى مى زند این هنگامى است که رحمت و گشایش خدا بر بندگانش فرود آید.
ـ امـام عـلـى عـلـیـه الـسـلام هرگاه منادى از آسمان ندا دهد که : ((همانا حق در میان خاندان مـحـمـدصـلى اللّه علیه و آله است )) در آن زمان مهدى بر سر زبانهاى مردم افتد و مردم شادمان شوند و جز یاد و نام او در میانشان نباشد.

ـ امام صادق علیه السلام زمانى که قائم ما قیام کند خداوند عزوجل گوشها و چشمهاى شیعیان ما را چـنـان تـیـز کند که میان آنان و قائم پیکى نباشد از جاى خود با شیعیان سخن مى گوید و آنها سخنانش را مى شنوند و خود او را مى بینند.

یاران امام                                                     

ـ امـام صـادق علیه السلام اندکى از عربها به همراه قائم علیه السلام قیام مى کنند عرض شد: عده زیـادى از عـربها خود را از یاران او مى دانند؟! فرمود: مردم باید پالایش شوند و سره وناسره شان از هم جدا گردد و غربال شوند و شمار فراوانى از غربال خواهند گذشت .

منبع : میزان الحکمه جلد1

حضرت صادق ع می فرمود هر گاه خداى متعال به قائم آل محمد اجازه ظهور دهد به منبر می رود ومردم را به امامت خود دعوت می کند و آنان را در پذیرش مقام ولایتى خود بخدا سوگند می دهد و آنها را به احقاق حقش می خواند و متعهد مى‏شود که سنت خدا را در میانشان جارى فرماید و رویه رسول خدا ص را اجرا نماید در آن هنگام خداى متعال به جبرئیل امر می کند تا بر او نازل شود او هم حسب الامر ما بین رکن و مقام با وى ملاقات می کند و می پرسد مردم را به چه آئینى دعوت می کنى؟ قائم آل حق، کیفیت و غرض دعوتش را به او اطلاع می دهد جبرئیل می گوید من نخستین کسى هستم که به تو ایمان مى‏آورم اینک دست خود بگشا تا با تو بیعت کنم آنگاه دست حضرت او را مسح می کند پس از او سیصد و ده نفر و اندى مرد با او بیعت مى‏نمایند و حضرت او در مکه اقامت می فرماید تا یاران او به ده هزار نفر می رسند و از آنجا به مدینه عزیمت می فرماید. آن حضرت فرموده چون قائم آل محمد ظهور کند مردم را به اسلام تازه دعوت می کند و آنها را به آثارى که بر اثر ظلم و بیدادگرى از میان رفته و کهنه شده و مردم از آنها بى‏خبر مانده رهبرى می فرماید و قائم را از آن نظر مهدى گفته‏اند که مردم را به آئینى که مسلمانان از دست داده‏اند هدایت می کند و او را بدان جهت قائم خوانده‏اند که براى ابراز حق و ظهور آن قیام می کند.چون قائم آل محمد ظهور کند پانصد نفر از مردم قریش را که در برابر آن جناب قیام نموده‏اند گردن میزند پس از آنها پانصد نفر دیگر قیام می کنند آنها را نیز نابود می کند و بالاخره شش مرتبه همین پیش‏آمد رخ می دهد و همه را از دم تیغ ولایتش می گذراند عبد اللَّه مغیره می پرسد آیا عدد نامبردگان باین اندازه می رسد؟ فرمود آرى آنها و بندگانشان باین مقدار هستند. و فرموده چون قائم ظهور کند مسجد الحرام را خراب می کند و بصورت نخستین آن درمى‏آورد و مقام را بمحلى که پیش از این بوده قرار می دهد و دست بنى شیبه را که (از آغاز جاهلیت تا قیام حجت کلیددار کعبه بوده‏اند) جدا می سازد و قطع می کند و بر کعبه مى‏آویزد و بر آنها می نویسد صاحبان این دستها، دزدان کعبه بوده‏اند.حضرت باقر ع در ذیل حدیث طولانى فرموده چون قائم قیام کند بطرف کوفه عزیمت می کند از آن شهرستان ده هزار و اندى خارج می شوند و بعادت همیشه از آل محمد بیزارى جسته و می گویند از هر کجا آمده برگرد که ما نیازمند بفرزندان فاطمه نمی باشیم.مقام ولایت، شمشیر از نیام می کشد و همه آن لئیمان گرگ‏صفتان را می کشد و وارد کوفه میگردد و تمام منافقان و شکاکان را نابود می سازد و قصرهائى که به دستهاى بیزارى از آل عصمت بنیان یافته خراب مى کند و آنها که علیه جنابش قیام کرده می کشد و بدین وسیله خوشنودى خدا را بدست مى‏آورد.حضرت صادق ع فرموده چون قائم آل محمد ظهور کند دستور تازه مى‏آورد چنانچه پیغمبر اکرم در آغاز اسلام، دستور تازه آورد. على بن عقبه از پدرش روایت کرده چون قائم ع قیام کند بدادگوئى فرمان می دهد و در روزگار او اساس ستمگرى بکلى نابود می گردد و راهها امن مى‏شود و زمین برکات خود را ابراز می دارد و هر حقى بصاحبش برمی گردد و تمام متدینین عالم بدین اسلام می گروند و اعتراف بایمان بخدا می کنند چنانچه حق‏متعال فرموده‏ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ‏ تمام موجودات آسمانى و زمینى خواه ناخواه مسلمان می شوند و شما هم باو بازگشت می کنید و در میان مردم حکومت داودى و محمدى را رواج می دهد و به ظاهر و باطن، حکومت می کند.در این وقت زمین، گنجهاى خود را بیرون می کند و برکاتش را ابراز می دارد و ثروت چنان عالم- گیر مى‏شود که هر گاه کسى بخواهد صدقه بدهد یا کمکى بنماید مستحقى پیدا نمی کند.آنگاه فرمود سلطنت ما آخرین سلطنت است و تمام خانوادهائى که مقدر بوده در عالم جهاندارى کنند پیش از ما بمقام سلطنت نائل آمده‏اند تا در زمان پادشاهى ما نگویند هر گاه ما هم بسلطنت برقرار بودیم مانند این گروه پادشاهى می کردیم دیگر چه فضیلتى اینان بر ما دارند خدا فرماید وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ‏ سرانجام با پرهیزگارانست.حضرت باقر ع در ذیل حدیث طویل فرموده چون قائم ظهور کند بطرف کوفه عزیمت میفرماید و چهار مسجد را در آنجا ویران می سازد و تمام مسجدهاى کنگره‏دار روى زمین را خراب می کند و هموار می سازد و راه اعظم را وسعت می دهد و بالکونهائى که بالاى منازل ساخته شده و فاضل آبشان بخارج می ریزدو ناودانهائى که در معابر جارى می شوند منهدم می سازد و تمام بدعتها را از بین می برد و سنتهاى الهى را برقرار می دارد و قسطنطینیه و چین و جبال دیلم را فتح مى‏نماید و مدت هفت سال که هر سال آن باندازه ده سال از سالهاى شماست بر سریر ولایت برقرار است و آئین خود را اجرا می سازد پس از آن هر کارى که خدا بخواهد انجام می دهد.ابو بصیر گوید از حضرتش پرسیدم چگونه سالها طولانى مى‏شود؟فرمود خداى متعال به فلک، دستور می دهد تا از حرکت خود بکاهد در نتیجه روزها و سالها طولانى خواهد شد.گفتم فلکیها معتقداند هر گاه فلک از حرکت باز بماند فساد در عالم ایجاد خواهد شد .فرمود آرى این سخن مردم زندیق و بى‏ایمان بمبدأ فیاض است لیکن مسلمانان که قائل بخداى توانایند هیچ گاه این گونه حرفهاى بى‏اصل و پوچ را نمی زنند مگر ندانسته خداچون ماه را براى اثبات پیمبرى رسول بزرگوارش بدو نیم کرد و پیش از او براى یوشع پیغمبر رد شمس نمود و اطلاع داد از طولانى بودن روز قیامت که مساوى با هزار سال از سالهاى معمولى است. و فرموده است چون قائم آل محمد ص ظهور فرماید خیمه‏هائى سراپا می کند و قرآن را به همان شکل که نازل شده بود به مردم مى‏آموزد و آن روز فراگرفتن قرآن از امروز دشوارتر است زیرا آن قرآن با قرآن فعلى از نظر جمع و تألیف، مخالف است.حضرت صادق ع فرمود چون قائم آل محمد قیام کند در میان مردم مانند داود پیغمبر حکومت می فرماید و به دلیلى‏نیازمند نمی باشد چه خدا به او الهام فرماید تا در نتیجه مطابق با علم خود کار می کند و از باطن همگان اطلاع می دهد و از روى قیافه، دوست از دشمنش را امتیاز می دهد خدا فرمود؟ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِینَ وَ إِنَّها لَبِسَبِیلٍ مُقِیمٍ‏ همانا در این کار نشانه هائى است براى قیافه‏شناسان و همانا آن راه راست و دقیقى است.و پس از جهاندارى قائم آل محمد دیگرى به سریر سلطنت برقرار نمی شود مگر آنچه از اخبار استفاده مى‏شود هر گاه خدا بخواهد فرزندان آن حضرت به مقام جهاندارى مى‏نشینند. لیکن این روایت هم قطعى و صحیح نبوده زیرا از بسیارى از روایات ظاهر مى‏شود که چون قائم آل محمد درگذرد چهل روز پس از آن قیامت سراپا گردد و مردگان از گورها به درآیند و براى حساب و جزاء محشر آماده گردند و خدا از آنچه واقع مى‏شود داناتر و ولى توفیق و صواب است و از او می خواهیم که ما را از گمراهى نگه بدارد و براه هدایت ارشاد فرماید.

 منبع : الإرشاد للمفید / ترجمه ساعدى

منبع مطلب:  http://roz1380.blogfa.com

 


  نوشته های دیگران ()
 
فهرست ها
 RSS 
خانه
ارتباط با من
درباره من
پارسی بلاگ

بازدید امروز: 11
بازدید دیروز:  30
مجموع بازدیدها:  173179