سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هان! بی گمان ما اهل بیت، درهای حکمت و نورهای در ظلمت و روشنی امّتها هستیم [امام علی علیه السلام]
>>جعفری ( چهارشنبه 91/1/16 :: ساعت 12:58 صبح)

بک آپ گیری بزبان ساده بمعنای کپی کردن فایلها در محلی دیگر است تا اگر محل اول خراب شد بتوانید آنرا از محل دوم برگردانید. محلی که میتوانید از آن برای ذخیره بک آپ استفاده کنید میتواند مدیا یا محیطهای متفاوتی مانند فلاپی دیسک، زیپ دیسک، سی دی و یا نوار باشد.از فلاپی دیسک معمولا برای تهیه بک آپ فوری از فایلهای بسیار مهم بصورت تک و آنهم با اندازه کم استفاده میشود زیرا فلاپی دیسک جای زیادی برای ذخیره ندارد.بعضی برنامه ها مانند Quicken   ، قابلیتی دارند که با فشار یک دکمه یا زدن یک آیکون میتواند فایلهای دیتای شما را بک آپ کند.    

این نوع برنامه ها فقط از دیتا کپی میگیرند و به برنامه های نصب شده کاری ندارند. این نوع بک آپ گیری برای اجرای کارهای مالی و مهم بسیار مورد مصرف قرار میگیرد.برای بک آپ گیری لازم است اول تصمیم بگیرید که روی چه مدیایی میخواهید کپی بگیرید. برای بک آپ گیری از یک فایل کوچک شاید فلاپی دیسک مصرف شود اما اگر این دیسکت کهنه و قدیمی باشد ممکن است نه تنها مشکل شما را حل نکند بلکه آنرا دو صد چندان هم نماید. تهیه بک آپ از کل هارد دیسک هم نیاز به جایی بزرگ مانند یک هارددیسک دیگر آنهم به همان اندازه هارددیسک اولی دارد. در چنین موردی استفاده از نوار هم توصیه میشود که البته کندتر است. سی دی های قابل بازنویسی RW   از بهترین محیطهای بک آپ گیری محسوب میشوند. استفاده از سی دی های یکبار مصرف مانند R   نمیتواند پاسخ مناسبی برای بک آپ گیری باشد.

   اغلب دستگاههای CD-ROM   با قابلیت نوشتن روی سی دی، برنامه ای دارند که بشما کمک میکند تا بتوانید از دیتای خود بک آپ بگیرید.

اما نطرتان درباره بک آپ گیری آنلاین چیست؟ سایت بک آپ گیری www.connected.com   اقدام به ارائه سرویس بک آپ گیری اتوماتیک و آن لاین کرده است. برای استفاده از این سرویس باید مشترک سایت شوید، سپس میتوانید با زمان بندی خاص خود به سیستم بگویید که چه وقت، کدام فایلها را کپی کند و نهایتا اینکه کامپیوتر خود را روشن بگذارید. کامپیوترتان سروقت با وب سرور سایت تماس میگیرد و فایلهای مورد نظرتان را بعنوان بک آپ بدان سرور منتقل مینماید. بسته به میزان دیتای ذخیره شده، ماهیانه پرداخت شما تعیین میگردد.اما باید بدانید که چه چیزی را میخواهید بک آپ کنید. کامپیوتر شما سه چیز در هارددیسک خود دارد که عبارتند از: سیستم عامل، برنامه ها و نهایتا دیتا.

در مورد سیستم عامل باید بگویم که نیازی به بک آپ گیری آن نیست زیرا در صورت بروز مشکل میتوان آنرا از دیسک اصلی مجددا نصب کرد. فقط ممکن است بعضی از تنطیمات را از دست بدهیم که زیاد بچشم نمی آید. برنامه ها را نیز میتوان به همین روش مجددا از روی دیسکهایشان نصب کرد و نیازی به کپی گیری ندارند.

مهمترین مسئله دیتا است که روزانه مشغول تولید آن هستید. دیتا، تمام فایلها و مستنداتی است که درست میکنید، تمام ایمیلهایی است که دریافت کرده و یا ارسال میکنید، Favorites   و bookmarks   است که میسازید. تنظیمات اینترنت شما و تمام عکسهایی که میگیرید و نهایتا اینکه هرآنچه در کامپیوتر خود قرار میدهید.

واضح است که هر یک از ما فایلهای مهمی برای بک آپ گیری داریم که متاسفانه ویندوز، کار بک آپ گیری را ساده نکرده است و تا حدی آنرا مشکل هم ساخته است زیرا فایلها را در فلدری بنام My Document جا داده اما تنظیمات اینترنت و Favorites و Bookmarks را در فلدری داخل دیرکتوری ویندوز قرار داده است. پس بهتر است بدانید که از کدام یک، چه وقت بک آپ میگیرید. شاید هم بهتر باشد اگز میتوانید از کل هارددیسک بک آپ بگیرید و خیال خود را راحت کنید. درهرصورت نیاز به بک آپ گیری دارید. برای اینکار پیشنهاد من آنست که به نکات زیر اهمیت داده و آنها را رعایت کنید:1- بک آپهای خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که نه تنها حاوی فایلها هستند بلکه اطمینان حاصل کنید که حتما قابل بازیابی میباشند. اینکار را میتوانید با بازیافت دو یا چند فایل بررسی کنید.2- مدیا را بصورت دوره ای بچرخانید. میتوانید برای هر روز هفته یک سی دی یا نوار انتخاب کنید و آن روز هفته را روی مدیای همان روز بک آپ کنید.3- دیسک یا نوار یا سی دی بعد از چند بار نوشتن و پاک کردن، قابلیت ذخیره اصلی خود را از دست میدهد پس یادتان باشد که هر چند ماه و یا حداقل سالی یکبار آنها را با نمونه های جدید و نو عوض کنید.4- برچسب زدن مناسب از دیگر موارد مهم است. مطمئن شوید که روی دیسک یا نوار بدرستی مشخص کرده اید که حاوی چه موارد یا زمانی از بک آپ است.5- دیسک تمام برنامه هایی که نصب میکنید را در کنار هم و در یکجا قرار دهید تا در صورت نیاز بتوانید آنها را بسرعت بیابید.6- اگر فقط از دیتای خود بک آپ میگیرد، در صورت بروز اشکال در هاردیسک لازم است تا تمام برنامه هایتان را از اول نصب کنید. اگر از درایو Zip یا Jaz یا CD-R/RW استفاده میکنید لازم است تا فایلها، Patchها ، Updateها و سایر مواردی که دان لود کرده اید را  در یک یا چند دیسک کپی کرده و کنار بگذارید. بدین ترتیب در صورت بروز مشکل، نصب مجدد برنامه ها دردسر کمتری خواهد داشت.7- بک آپها را در محلی امن نگه داری کنید. اگر دیتای شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است حتما یک کپی آنرا در خارج از محل و در جایی دیگر حتی در گاوصندوق نگهداری کنید تا اگر دیتا و کامپیوتر و بک آپ اولیه بر اثر زلزله، آتش سوزی و یا هر اتفاق دیگری از دست رفت بتوانید آنرا از کپی دوم که در محل دیگری قرار دارد مجددا بازیافت کنید.استفاده از بک آپ گیری درست مانند بهره گیری از سیستم بیمه است. آرزو میکنید که هیچوقت از آن استفاده نکنید اما وقتی مصیبتی پیش آید این بک آپ حافظ منافع شما خواهد بود.تعریف دیتا:دیتا، تمام فایلها و مستنداتی است که درست میکنید، تمام ایمیلهایی است که دریافت کرده و یا ارسال میکنید، Favorites و bookmarks است که میسازید. تنظیمات اینترنت شما و تمام عکسهایی که میگیرید و نهایتا اینکه هرآنچه در کامپیوتر خود قرار میدهید

چگونه یک بک آپ backup بگیریم

بک آپ گیری بزبان ساده بمعنای کپی کردن فایلها در محلی دیگر است تا اگر محل اول خراب شد بتوانید آنرا از محل دوم برگردانید. محلی که میتوانید از آن برای ذخیره بک آپ استفاده کنید میتواند مدیا یا محیطهای متفاوتی مانند فلاپی دیسک، زیپ دیسک، سی دی و یا نوار باشد.از فلاپی دیسک معمولا برای تهیه بک آپ فوری از فایلهای بسیار مهم بصورت تک و آنهم با اندازه کم استفاده میشود زیرا فلاپی دیسک جای زیادی برای ذخیره ندارد.بعضی برنامه ها مانند Quicken ، قابلیتی دارند که با فشار یک دکمه یا زدن یک آیکون میتواند فایلهای دیتای شما را بک آپ کند. این نوع برنامه ها فقط از دیتا کپی میگیرند و به برنامه های نصب شده کاری ندارند. این نوع بک آپ گیری برای اجرای کارهای مالی و مهم بسیار مورد مصرف قرار میگیرد.برای بک آپ گیری لازم است اول تصمیم بگیرید که روی چه مدیایی میخواهید کپی بگیرید. برای بک آپ گیری از یک فایل کوچک شاید فلاپی دیسک مصرف شود اما اگر این دیسکت کهنه و قدیمی باشد ممکن است نه تنها مشکل شما را حل نکند بلکه آنرا دو صد چندان هم نماید. تهیه بک آپ از کل هارد دیسک هم نیاز به جایی بزرگ مانند یک هارددیسک دیگر آنهم به همان اندازه هارددیسک اولی دارد. در چنین موردی استفاده از نوار هم توصیه میشود که البته کندتر است. سی دی های قابل بازنویسی RW از بهترین محیطهای بک آپ گیری محسوب میشوند. استفاده از سی دی های یکبار مصرف مانند R نمیتواند پاسخ مناسبی برای بک آپ گیری باشد.

 اغلب دستگاههای CD-ROM با قابلیت نوشتن روی سی دی، برنامه ای دارند که بشما کمک میکند تا بتوانید از دیتای خود بک آپ بگیرید.

اما نطرتان درباره بک آپ گیری آنلاین چیست؟ سایت بک آپ گیری www.connected.com اقدام به ارائه سرویس بک آپ گیری اتوماتیک و آن لاین کرده است. برای استفاده از این سرویس باید مشترک سایت شوید، سپس میتوانید با زمان بندی خاص خود به سیستم بگویید که چه وقت، کدام فایلها را کپی کند و نهایتا اینکه کامپیوتر خود را روشن بگذارید. کامپیوترتان سروقت با وب سرور سایت تماس میگیرد و فایلهای مورد نظرتان را بعنوان بک آپ بدان سرور منتقل مینماید. بسته به میزان دیتای ذخیره شده، ماهیانه پرداخت شما تعیین میگردد.اما باید بدانید که چه چیزی را میخواهید بک آپ کنید. کامپیوتر شما سه چیز در هارددیسک خود دارد که عبارتند از: سیستم عامل، برنامه ها و نهایتا دیتا.

در مورد سیستم عامل باید بگویم که نیازی به بک آپ گیری آن نیست زیرا در صورت بروز مشکل میتوان آنرا از دیسک اصلی مجددا نصب کرد. فقط ممکن است بعضی از تنطیمات را از دست بدهیم که زیاد بچشم نمی آید. برنامه ها را نیز میتوان به همین روش مجددا از روی دیسکهایشان نصب کرد و نیازی به کپی گیری ندارند.

مهمترین مسئله دیتا است که روزانه مشغول تولید آن هستید. دیتا، تمام فایلها و مستنداتی است که درست میکنید، تمام ایمیلهایی است که دریافت کرده و یا ارسال میکنید، Favorites و bookmarks است که میسازید. تنظیمات اینترنت شما و تمام عکسهایی که میگیرید و نهایتا اینکه هرآنچه در کامپیوتر خود قرار میدهید.

واضح است که هر یک از ما فایلهای مهمی برای بک آپ گیری داریم که متاسفانه ویندوز، کار بک آپ گیری را ساده نکرده است و تا حدی آنرا مشکل هم ساخته است زیرا فایلها را در فلدری بنام My Document جا داده اما تنظیمات اینترنت و Favorites و Bookmarks را در فلدری داخل دیرکتوری ویندوز قرار داده است. پس بهتر است بدانید که از کدام یک، چه وقت بک آپ میگیرید. شاید هم بهتر باشد اگز میتوانید از کل هارددیسک بک آپ بگیرید و خیال خود را راحت کنید. درهرصورت نیاز به بک آپ گیری دارید. برای اینکار پیشنهاد من آنست که به نکات زیر اهمیت داده و آنها را رعایت کنید:1- بک آپهای خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که نه تنها حاوی فایلها هستند بلکه اطمینان حاصل کنید که حتما قابل بازیابی میباشند. اینکار را میتوانید با بازیافت دو یا چند فایل بررسی کنید.2- مدیا را بصورت دوره ای بچرخانید. میتوانید برای هر روز هفته یک سی دی یا نوار انتخاب کنید و آن روز هفته را روی مدیای همان روز بک آپ کنید.3- دیسک یا نوار یا سی دی بعد از چند بار نوشتن و پاک کردن، قابلیت ذخیره اصلی خود را از دست میدهد پس یادتان باشد که هر چند ماه و یا حداقل سالی یکبار آنها را با نمونه های جدید و نو عوض کنید.4- برچسب زدن مناسب از دیگر موارد مهم است. مطمئن شوید که روی دیسک یا نوار بدرستی مشخص کرده اید که حاوی چه موارد یا زمانی از بک آپ است.5- دیسک تمام برنامه هایی که نصب میکنید را در کنار هم و در یکجا قرار دهید تا در صورت نیاز بتوانید آنها را بسرعت بیابید.6- اگر فقط از دیتای خود بک آپ میگیرد، در صورت بروز اشکال در هاردیسک لازم است تا تمام برنامه هایتان را از اول نصب کنید. اگر از درایو Zip یا Jaz یا CD-R/RW استفاده میکنید لازم است تا فایلها، Patchها ، Updateها و سایر مواردی که دان لود کرده اید را  در یک یا چند دیسک کپی کرده و کنار بگذارید. بدین ترتیب در صورت بروز مشکل، نصب مجدد برنامه ها دردسر کمتری خواهد داشت.7- بک آپها را در محلی امن نگه داری کنید. اگر دیتای شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است حتما یک کپی آنرا در خارج از محل و در جایی دیگر حتی در گاوصندوق نگهداری کنید تا اگر دیتا و کامپیوتر و بک آپ اولیه بر اثر زلزله، آتش سوزی و یا هر اتفاق دیگری از دست رفت بتوانید آنرا از کپی دوم که در محل دیگری قرار دارد مجددا بازیافت کنید.استفاده از بک آپ گیری درست مانند بهره گیری از سیستم بیمه است. آرزو میکنید که هیچوقت از آن استفاده نکنید اما وقتی مصیبتی پیش آید این بک آپ حافظ منافع شما خواهد بود.تعریف دیتا:دیتا، تمام فایلها و مستنداتی است که درست میکنید، تمام ایمیلهایی است که دریافت کرده و یا ارسال میکنید، Favorites و bookmarks است که میسازید. تنظیمات اینترنت شما و تمام عکسهایی که میگیرید و نهایتا اینکه هرآنچه در کامپیوتر خود قرار میدهید

 


  نوشته های دیگران ()
 
فهرست ها
 RSS 
خانه
ارتباط با من
درباره من
پارسی بلاگ

بازدید امروز: 2
بازدید دیروز:  26
مجموع بازدیدها:  172927